مومن و متدین
 
** در کنار تحصیل علم و دانش، از فرصت جوانی برای تهذیب نفس و انس با خدا و آشنایی عمیق با معارف قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌‌السّلام) بهره ببرید. (پیام شفاهی به تشکل‌های دانشجویی انقلابی 23/11/1392) 
 
عده ای از ما خودمان را مشغول درس وبحث خودمان می کنیم و برای خود نیز مقدمه می چینیم تا به سمت تهذیب نفس و اخلاقی شدن نرویم مقدماتی چون من باید درس بخونم و وقتم رو فقط باید  برای تولید علم بگذارم  وکار به جایی میرسد که هیئت را که یک کار تربیتی فوق العاده است را انکار می کند. تولید علم وظیفه ماست ولی هنگامی که بدون تهذیب نفس باشد به درد لای جرز نیز نمی خورد.تهذیب مقدم بر تحصیل است با استناد به آیه قرآن این را می گویم:

«لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا
مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ» (آل عمران، 164)


آیت الله قرهی(استاد اخلاق):

اگر انسان می خواهد به مقامی که پروردگار عالم برای او بیان فرموده است که او مسجود ملائک واقع شده است، برسد باید تزکیه را بر همه چیز مقدم بنداند. آن تزکیه ای که پروردگار عالم وقتی از آن سخن می گوید، می فرماید

«وَ یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَ الحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُم مَّا لَمْ تَکُونُواْ تَعْلَمُونَ» (بقره، 151)

اول
یُزَکِّی..

بعد

یُعَلِّمُ...